måndag 7 februari 2011

Helgen som var!

Jag tänkte skriva lite om helgen som har varit och även vad vi har gjort idag, måndag. I lördags var vi på ett bröllop, som var i en nationalpark här i Mae Sariang. Vi kände inte brudparet eller så, men Aphirak skulle viga paret så han frågade om vi ville med och se. Här i Thailand kan man komma lite när man vill till bröllop. Vi råkade dock precis komma till när de skulle säga "Ja". Och självklart kollade alla på oss när vi kom, så det kändes lite pinsamt... Det roligaste var i slutet när brudens far skulle tacka, han tackade på karen och thai och tillslut på engelska (för vår skull), "Thank you to everybody".  Efter bröllopet var det mat och sedan åkte vi tillbaka till hostlet. Vi var även på hostlet på kvällen, då filmade vi killarnas, och även tjejernas denna gång, spexande. Det var jätteroligt och det blev många skratt! Speciellt roligt var det när killarna skulle stå på händer på rad, alltså en mot väggen och sedan resten mot den personen. Det slutade med att de föll ihop i en stor hög! De har många galna idéer haha :)



På söndagen åkte vi till en annan kyrka i Mae Sariang som ligger lite längre bort, tillsammans med hostelfamiljen och typ 20 elever. Det var en gudstjänst på över 2 timmar, inte så roligt att sitta på golvet så länge och dessutom inte förstå nånting (de pratade pwo-karen), men det är mysigt att vara tillsammans med eleverna. Alltid roligt att åka iväg med dem :)

Förresten råkade jag göra värsta tabben i kyrkan! Jag satt bredvid en av de yngsta, galnaste eleverna och pratade och hade mysigt. På nåt sätt kom vi in på att vi frös om fötterna. Hon kände på mina och jag kände på hennes. Jag tänkte att eftersom vi båda frös kunde jag lägga min sjal över våra fötter, så jag gjorde det. Precis när jag hade gjort det sa hon, men ovanligt stilla och allvarlig röst "Mây dii" (inte bra). Jag insåg att jag hade gjort nåt heldumt och tog genast bort sjalen och bad om ursäkt. Hon sa med lika stilla röst "Mây pen ray" (det gör inget). Jag vet ju att fötter är något "smutsigt och äckligt" i det här landet. Men det är svårt att veta vart gränsen går. Just att denna lilla galna och roliga tjej plötsligt blev så allvarlig var också så chockerande. Men sedan tror jag att de har överseende när vi "gör fel". Sjukt konstigt egentligen med hur olika seder och normer är i olika delar av världen. När man tror att man har vant sig vid allt så överraskas man!

Hur som helst, när vi skulle åka tillbaka tyckte inte Aphirak att det var nödvändigt att åka två gånger, så alla elever (och vi) fick klämma in sig i bilen. Jag tror att vi var 22 personer på själva flaket, varav 6 killar stod utanför och höll i sig, och sen 4 personer i framsätet.


I bilen på väg hem. Söta Morogot och Manida (och massa
folk i bakgrunden)

På eftermiddagen skypade jag med församlingen i Rodenkyrkan, det kändes väldigt annorlunda, lite nervöst men väldigt roligt också. Sedan satt jag och Johanna och redigerade filmer som vi skulle visa upp på hostlet på kvällen. Det är alltid uppskattat när vi kommer med datorn till hostlet och visar upp filmer.

Idag (måndag) har varit en väldigt seg dag, men även väldigt stressig. Vi vaknade extra sent idag. Jag kände mig genomförkyld och seg. Sedan försvann tiden på något konstigt sätt och sedan blev det jättestressig med planeringen av lektionerna. Usch... Men det gick rätt bra ändå tillslut. Imorn ska jag försöka göra något nyttigt och inte vakna försent!

Ha det bra så länge!
Kram

2 kommentarer:

  1. Hej Louise
    Hoppas att du inte blir genomförkyld. Kul att du var med i Gudstjänsten i Rodenkyrkan på skypen i söndags. Det var mycket uppskattat, men några hade stora problem att förstå att det gick att prata med dej via kyrkans mikrofon. Sen att det dessutom gick att se dej i direktbild blev lite för mycket, tyckte någon.
    Ha det så bra och hälsa Johanna

    Kram från Pappa

    SvaraRadera
  2. Hej Louise!
    Jag har massor av hälsningar från de församlingsmedlemmar som var med i kyrkan i söndags!Mycket uppskattat verkligen!
    Hoppas att du har det bra och känner dig pigg igen.
    Här hemma fortgår vintern,idag är det -7 grader.Jag ska ta mig en skidtur ute i Roslagsbro nu på förmiddagen(det finns fina spår på golfbanan med omnejd).
    Kan vi höras av på skypen vid middagstid idag?
    Kram
    mamma

    SvaraRadera