lördag 23 april 2011

Songkran!

Songkran är den galnaste högtiden jag har någonsin har varit med om! Det är en stor vattenfestival som firas i hela Thailand (och även Burma och Laos) mellan den 13-15 april. Det är självklart från början en religiös högtid, men har nu blivit en riktig festar-tillställning skulle man kunna säga. Man firar det nya året (som enligt thaitradition infaller i april) och man firar det då med att bli ren (=skvätta vatten på varandra). Enligt thaitraditionen är det även ett tillfälle att umgås med familjen och uppvakta de äldre.

Songkran är alltså en stor högtid, och numera ett enda stort vattenkrig där alla deltar. Alla skvätter vatten på alla, det är helt galet. Vill man inte bli blöt så stannar man helt enkelt inne, ingen kommer undan. I Chiang Mai firas det mest i hela landet (som de flesta högtider) och Songkran firades nog i närmare 2 veckor istället för 3 dagar! Det var helt smockat med turister under dessa dagar också. Självklart är vi vita lite(!) extra utsatta och alla tyckte det var jättekul att dränka "farangerna" med vatten! Längst vallgraven i staden var det allra värst, det var helt smickat med folk och alla hällde hinkar med vatten på varandra, helt galet verkligen! Det var många som hade is i vattnet så att det skulle bli extra kallt också! Många satt på bilflak med tunnor med isvatten i och bara hällde ut över alla människor.

Jag fick en rolig överraskning då en Songteaw med en massa munkar åkte förbi och en munk skvätte vatten på oss. Vad chockad jag blev! Ingen vanlig syn direkt, men väldigt kul!

Den här högtiden var verkligen rolig och jag är glad att vi kunde vara med och fira lite! Jag rekommenderar verkligen att komma till Chiang Mai under Songkran!

Jag tog inte med kameran ut, det skulle inte ha slutat bra. Alla som var ute var tvugna att ha pengar och andra värdesaker i påsar, även om man inte tänkte bli blöt, för blöt blev man oavsätt! Folk kastade liksom in vatten i bilar och allt. Hur som helst har jag alltså inga bilder men jag lånade en från google för att visa lite hur det kan se ut:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar